menu

Kleurrijk overzicht van 27 jaar Secu

27 jaar Secu historie in opvallende tijdslijn

Hieronder scrollt u door 27 jaar Secu historie. U komt langs opvallende momenten uit de geschiedenis van Secu. Het is bijna niet voor te stellen, maar het startte allemaal met één product, dat na 27 jaar nog springlevend is: de SecuStrip.

 

Onderaan de tijdslijn staat ons nieuwe bedrijfslogo en de nieuwe verpakkingen.

SecuStrip BV wordt opgericht door Jan Schulp.

Het bedrijf wordt de eerste tijd vanuit het woonhuis in Badhoevedorp opgezet.

Het draait om één product: SecuStrip.

Het bedrijfslogo bestaat simpelweg uit de naam SecuStrip en de contouren van SecuStrip type 1, het oermodel.

 

Jan Schulp wist dat marketing en reclame bij zo’n nieuw product als SecuStrip essentieel waren. En dus stak hij daar veel geld in.

 

Voor winkeliers werden onder andere winkel-displays ontwikkeld. De verpakking was simpel: de 2 strips in buisfolie, voorzien van een bedrukt kartonnen inlegvel.

Op de allereerste flyers zie je een lachende vrouw, op latere foldertjes een boze inbreker met het thema: “niet aanbevolen door inbrekers”.

Nog steeds is de vraag voor leveranciers: hoe ráák je de consument?

Een nieuwe verpakking wordt geïntroduceerd, een hele sprong vooruit: een kartonnen doos. Wel uit uit twee delen, de strips zijn te lang voor een passende doos uit één deel. De twee doos-delen worden met tape aan elkaar geplakt.

Er waren twee types. Type 1 (voordeur) en type 3 (achterdeur). Beide leverbaar in wit en gegalvaniseerd. De doos was wit, met groene opdruk, vanwege het groene SecuStrip logo.

Daarna kwam type 2 Special, een verbeterd model voor de voordeur (smaller, schroeven verdekt). Speciaal voor dit type werd een nieuwe verpakking ontwikkeld in opvallend geel en rood. Waarom geel en rood? Lekker opvallend, meer niet!

 

Het SecuStrip logo bijft ongewijzigd: de merknaam met de profielen van type 1. Marketing was belangrijk, maar er werd niet al te ingewikkeld over gedaan.

 

Advertenties in weekbladen dames-bladen: Privé en Weekend. Nog steeds met de inbreker als cartoon. En met de pay off: voor een veilige nachtrust. Toen waren inbrekers alleen nog ’s nachts actief…

Reclame spot: De Inbreker

De bekendheid van de SecuStrip kreeg pas echt een ‘boost’ door een  heuse reclame spot, die werd uitgezonden op de (toen nieuwe commerciële) zender RTL4.

Het thema: niet aanbevolen door inbrekers wordt heel goed weergegeven. Die stijl van reclame maken is dan uniek, en zie je later terug in andere spots over inbraakwering.

 

Klik op de TV om de unieke spot terug te zien.

In Nederland is SecuStrip inmiddels populair en het buitenland lonkt. Samen met de firma Nauta uit Barneveld worden de eerste export stappen gezet naar Scandinavië. Later volgen België, Spanje en Engeland.

 

In Engeland voldoet SecuStrip aan ‘Secured by Design’, op basis waarvan later in Nederland het Politiekeurmerk Veilig Wonen wordt opgezet. In Engeland krijgen consument in inbraakgevoelige wijken een VHS videoband met informatie over SecuStrip toegestuurd.

SecuStrip bestaat 5 jaar en is ongekend populair. In vrijwel iedere DHZ folder staat SecuStrip. Maar ook de groothandel voor de bouw en woningbouwcorporaties nemen het simpele, maar effectieve product graag af.  

 

Een volautomatische machine wordt in gebruik genomen om aan de groeiende vraag naar SecuStrip te kunnen voldoen. In de krant staat een pasfoto van Jan Schulp, oprichter van SecuStrip BV.

De eerste aanzet tot uitbreiding van het assortiment wordt gegeven: SecuStrip BV introduceert nieuwe producten tralie-beveiligingen. Barrière-stangen volgen daarna, nadat die stangen door vraag van één klant wel een goed product lijken… Voor die producten wordt de merknaam SecuBar bedacht.

 

Door uitbreiding van het assortiment past de firmanaam SecuStrip BV niet meer. Daarom wordt de naam gewijzigd in: SecuProducts BV.

 

Het bijbehorende logo is nog steeds groen zwart. De 2 ‘haakjes’ moeten bescherming uitstralen, en vormen de letter ‘S’ van Secu.

Alle producten staan nu in een Veilig (T)huis Gids, die draait om de veilige woning. Deze Gids vindt gretig aftrek bij winkeliers en consumenten.

 

Iedere productgroep heeft nu zijn eigen merknaam: SecuStrip, SecuBar, SecuMax en SecuShield. SecuPost zijn de anti ramzuilen, die inspringen op de nieuwe trend van ramkraken. De logo’s van elk ontstaat spontaan, zodat een wirwar van onsamenhangende logo’s ontstaat.

Het pakket van SecuProducts biedt nu oplossingen voor de hele woning. Daarom wordt in 1998 een winkelconcept geïntroduceerd: een presentatie van aanvullende beveiligingsproducten, een niche concept dat  SecuProducts zelf heeft uitgevonden en waarin het inmiddels marktleider is.

Secu bestaat nu 10 jaar.

 

De rommelige wirwar van productlogo’s wordt door een nieuw reclame-bureau gestroomlijnd.

Lancering van website www.secu.nl

Het SecuProducts logo wordt opgefrist. 

Was het eerst plat en lichtgroen, nu wordt er een 3D effect aan toegevoegd en wordt het donkergroen.

Eerste professionele product-catalogus.

Folders voor de consument waren er al. Maar winkeliers, de groothandel en corporaties die Secu professioneel gebruikten wilden meer info en technische informatie. Voor hen komt er een product catalogus van 50 pagina’s dik.

In deze jaren wordt het assortiment van Secu gestaag uitgebreid. SecuStrip BV was opgezet als merk voor consumenten maar ook in de bouw wordt Secu steeds meer toegepast. De producten zijn eenvoudig, maar effectief, prijsgunstig en makkelijk aan te brengen. De kern van het assortiment voldoet aan het Politiekeurmerk Veilig Wonen.

De catalogus wordt steeds dikker: van 50 naar 150 pagina’s.

25 jaar SecuProducts BV.

Klanten noemen SecuProducts inmiddels SECU, en spreken van een A-merk.

De winkelconcepten staan bij honderden DHZ-winkels en bouw-groothandels en Secu heeft definitief een plaats veroverd met het concept aanvullende beveiligingsproducten.

Denk je aan anti inbraakstrips of barrière-stangen, dan denk je aan SECU.

Op de bouwbeurs introduceert Secu een compleet nieuw merk met zorghulpmiddelen: SecuCare.  

 

SecuCare springt in op de sterk veranderende zorg: mensen worden ouder, blijven langer thuis wonen en moeten zelf betalen voor hulpmiddelen.

 

De start wordt gemaakt met twee producten: een wandbeugel en een innovatieve drempelhulp.

 

Voor SecuCare wordt een compleet nieuwe huisstijl ontwikkeld met een eigen uitstraling. Logisch, omdat het thema niet inbraakwering, maar zorg is.

Introductie van de Veilig Thuis Krant,

een tabloid die meer biedt dan alleen product info: tips, achtergrond info van kenners en nieuws.

- oktober: 

Grootste verandering sinds 1988: de introductie van drie nieuwe model-lijnen SecuStrip.

Met elk hun eigen prijsniveau en features. Kijk op www.secu.nl/nieuwestrips voor meer info.

 

Qua verpakking is SecuStrip altijd een buitenbeentje geweest, maar nu zijn alle verpakkingen herkenbaar als één familie.

 

Eerst wordt de SecuStrip verpakking aangepast, de rest volgt in enkele maanden daarna.

2015-oktober/november

 

Introductie volledig herziene huisstijl en bedrijfslogo.

Het nieuwe logo bevat de kleuren van alle productgroepen, is modern, maar blijft trouw aan de SecuStrip waar het bijna 30 jaar geleden allemaal mee begon: twee U-profielen vormen de letter ‘S’ van Secu en zijn tegelijk ook de U-profielen van bekende SecuStrip types.

 

De nieuwe huisstijl elementen zijn kleurig, fris en onderscheidend.

 

De toevoeging Products verdwijnt uit het logo.

In 2018 viert SECU haar 30-jarig bestaan.

 

In al die 30 jaar zijn er volop veranderingen geweest zoals u hierboven kunt zien.

 

Wat is gebleven is ons familie-bedrijf, waarin de SecuStrip door de aderen stroomt en we nieuwsgierig uitkijken naar de toekomst van onze beveiligings- en veiligheidsproducten.

 

Maar alleen door een combinatie van onze producten, de eind-klant en u zijn we SECU geworden.